Podgorica 25. april 2017 – Bicikl kao dio javnog prevoza sve je popularniji u gradovima širom svijeta. Sistem iznajmljivanja bicikala u urbanim područjima pomaže da se smanje gužve u saobraćaju, zagađenje, ali i da se omogući jeftiniji prevoz turistima. Šta je je održivi transport, da li se i koliko koristi u Podgorici kao i kakva su iskustva iz regiona govorilo se u okviru „ Energetskih dana u Podgorici“ koje organizuje Glavni Grad uz podršku EU Info centra.
Trenutno, širom svijeta može e pronaći oko 300 organizovanih “bike sharinga”. Na toj mapi uskoro bi mogala da bude i Podgorica. Prvi korak je napravljen, urađen je biznis plan.
“ Plan je da se izgradi 6 stanica sa ukupnim brojem mjesta 138, gdje svaka stanica može da primi 23 bicikla, da se na svakoj stanici instalira po 15 bicikala. Pretpostavljeno je da će se broj dana u godini, kada će biti moguće koristiti taj sistem, u zavisnosti od klimatskih prilika, biti 270, da je taj neki minimalan broj korišćenja bicikla u dnevnom periodu u prvoj godini 3 sata i da se tehnološki sistem razvija tako da je moguće platiti sa članskim karticama ili sa platnim karticama banke” objasnio je ekonomista Davor Ćorić.
Biznis plan je urađen po ugledu na sisteme koji funcionišu u Ljubljani, Zagrebu i Novom Sadu. Za ovakvu investiciju ekonomisti su predvidjeli da bi Glavni grad trebalo da izdvoji oko 300 hiljada eura. U Ljubljani bajk šering funkcioniše već 6 godina. Ambasador Slovenije Mitja Močnik rekao je da je u početku bilo teško navići se na potpuno nova pravila i promjeniti saobraćajnu kulturu. Ljubljana trenutno broji više od 30 stanica.
“Sistem kao takav dostupan je čitav dan 24 sata, 7 dana u nedeljii, za upotrebu se koristi kartica, a cijena je oko jednog eura. U Ljubljani nema metro, tako da je bajk šering smanjio gužvu u centru grada. Taj dio Ljubljane je potpuno izmijenjen – čitav sistem cesta i puteva je uređen za bicikliste. Ono što bih naglasio je da je ta saobraćajna kultura veoma značajna”, objasnio je Močnik.
Glavni grad radi na izgradnji novih biciklističkih staza. U toku su radovi na koridoru pet od Stadiona do Blevara Svetog Petra Cetinjskog, a biće ih još.
“Izabran je ponuđač iz Nikšića, a vrijednost radova je oko 365 hiljada eura, to je koridor broj 2, koji ide od Bulevara Save Kovačevića do Delte i Krivog mosta. Njegova dužina je oko 4 kilometra” objasnila je Sonja Čukić iz Agencija za izgradnju i razvoj Podgorice.