Potrošači u Crnoj Gori od danas mogu bolje da zaštite svoja prava, zahvaljujući novom Centralnom informacionom sistemu za zaštitu potrošača (CISZP), kojem pripada i sajt potrosac.me, na kojem se mogu informisati o potrošačkim pravima i poslati žalbu u slučaju da su im ista povrijeđena.
CISZP je napravljen u okviru EU projekta “Tehnička pomoć za usklađivanje i primjenu pravne tekovine EU o unutrašnjem tržištu – AIM II”, koji finansira Evropska unija, a sprovodi konzorcijum koji predvodi IBF International Consulting. Projekat je predstavljen na konferenciji za medije u EU info centru. Tim povodom, Rada Marković, pomoćnica direktora Uprave za inspekcijske poslove (UIP) i šefica Radne grupe za poglavlje 28: Zaštita potrošača i zdravlja saopštila je da je Crna Gora obezbijedila uslove za zaštitu prava potrošača koji važe u Evropskoj uniji.
„Ako ne uspijete da riješite problem sa trgovcem, koristite mogućnosti Centralnog informacionog sistema za zaštitu potrošača. Obratite se nadležnom organu/instituciji putem web sajta potrosac.me. To je najbrže, a i ne košta. Pored mogućnosti da podnesete žalbu, na sajtu ćete naći i za vas važne informacije, kao i odgovore na dileme koje možete imati prilikom kupovine robe i usluga. Potrošačima koji nijesu u prilici da koriste prednosti koje ovaj web sajt pruža, ostaju mogućnosti koje su im i do sada bile na raspolaganju, a to je da žalbu/pitanje pošalju pisanim putem, telefonom, preko Call centra 080 555 555, putem mejla i na drugi način. U CISZP se unose i obrađuju sve primljene žalbe i pitanja“, naglasila je Marković.
Funkcionalnost CISZP-a objasnio je Saša Slovinić, ekspert EU projekta AIM II. On je kazao da se radi o sistemu razvijenom kao web aplikacija, u dva odvojena logički funkcionalna sloja.
“Jedan sloj CISZP-a je namijenjen građanima i javno je dostupan u formi web sajta potrosac.me. Drugi sloj je dostupan samo autorizovanim korisnicima u okviru inspekcija, agencija i drugih nadležnih organa koji, pomoću razvijenih elektronskih obrazaca, vrše evidenciju i obradu žalbi i generalno informacija o aktivnostima u okviru redovnog nadzora u datom sektoru tržišta roba ili usluga”, zaključio je Slovinić.
Na konfrenciji je prvi put prezentovana i naljepnica sa QR kodom koja će se, kako je najavljeno, uskoro naći na poslovnim prostorima trgovaca/pružalaca usluga. Skeniranjem QR koda mobilnim telefonom potrošači će na brz i jednostavan način moći da pristupe sajtu potrosac.me i, u svega par koraka, prijave problem na koji su naišli prilikom kupovine robe/usluge, a prethodno nisu uspjeli da ga riješe sa trgovcem.
Sistemom CISZP upravlja Uprava za inspekcijske poslove, koja predstavlja i centralnu tačku za distribuciju pristiglih žalbi i inicijativa prema nadležnim organima. U čitav sistem uključeno je više od 20 organa i institucija koje su punim kapacitetom, na zajedničkom zadatku zaštite prava potrošača u Crnoj Gori.