Evropska nedjelja mobilnosti u sklopu koje je u Evropskoj kući održana panel diskusija „Pametna i održiva mobilnost u Podgorici“ predstavlja samo jedan od okvira da se građani navedu da razmišljaju o načinu na koji se kreću i kako način na koji se kreću može da učini njihov život boljim. Mobilnost ne treba posmatrati kao izbor između bicikla i automobila ili bilo kojeg  drugog prevoznog sredstva, već kao integrisani servis za građane, poručio je direktor Stalnog sekretarijata Transportne zajednice Matej Zakonjšek.

Kako je kazao Zakonjšek, kako bi se došlo do pametne i održive mobilnosti potrebno je da građani promijene svoje navike i više razmišljaju o koristima koju takva vrsta kretanja donosi  dok je na vlastima da poboljšaju uslove javnog transporta.

„Gradovi Zapadnog Balkana imaju jedan veliki zajednički problem, a to je zagađenost.  Transport definitivno doprinosi tom problemu, a to je problem koji uništava zdravlje. Zato moramo razmišljati o načinu na koji se krećemo gradovima i to na sistemskom nivou. Budućnost mobilnosti je da mobilnost postane usluga, da nam dozvoli da tražimo najbolji način da pređemo određenu razdaljinu koristeći jedan organizovani i integrisani servis“, poručio je Zakonjšek.

On je podsjetio da je Podgorica jedan od tri grada sa Zapadnog Balkana koji se obavezao na nultu emisiju štetnih gasova do 2030. godine. Dostići taj cilj moguće je samo uz promjenu načina razmišljanja učesnika u saobraćaju i zajednički rad  svih zainteresovanih u pripremi nekog novog sistemskog pristupa.

„Da svi vidovi trasnsporta budu integrisani u jednu uslugu. Da mobilnost bude servis, a rješenje predstavlja izgradnja uslova za alternativne vidove transporta. Apsolutno je neophodno da se ulaže u infrastrukturu ukoliko želimo da ostvarimo rezultat,“poručio je Zakonjšek

Komandir saobraćaja CB Podgorica Milika Perović iznio je statističke podatke koji govore da je u posljednih par godina u Podgorici došlo do drastičnog porasta broja vozila a shodno tome i do saobraćajnih nezgoda pa i onih koje završe sa smrtnim ishodom.

„Prema našim procjenama, na teritoriji glavnog grada ima 100 hiljada vozila, što je gotovo polovina od broja vozila u Crnoj Gori. Shodno tome, pješaci i biciklisti su veoma ranjive kategorije učesnika u saobraćaju i nadamo se da sa dobrom saradnjom možemo doprinijeti većoj bezbjednosti onih koji se koriste alternativnim vidovima prevoza.“ kazao je  Perović.

Saobraćaj se i daljer planira na zastario način, u kojem se favorizuje automobil, a drugi vidovi prevoza se doživljavaju kao sekundarni, nadovezao se Stefan Bulatović iz NVO Biciklo.me. Evropska nedjelja mobilnosti je prilika da promovišemo aktivne vidove prevoza u gradovima – pješačenje, upotrebu bicikla i javni prevoz.

„Podgorica je kompaktan i ravan grad, sa preko 240 suvih dana, što je čini idealnom za aktivne vidove mobilnosti. Umjesto da koristimo te prednosti, u našem gradu je i dalje automobil glavno prevozno sredstvo. Prema istraživanjima, preko 70 procenata ljudi se kreće automobilom, oko 5% koristi javni prevoz, a svega 1% se prevozi biciklom. Potrebno je razvijati infrastrukturu da bi se ljudi kretali na održiv način. Alternativni vidovi prevoza moraju postati dio svakodnevice, ali pored infrastrukture ključno je razvijanje javnog prevoza i regulisanje parkiranja,“ smatra Bulatović.

Evropska nedjelja mobilnosti je prilika da gradovi isprobaju nova rješenja za mobilnost, promovišu novu infrastrukturu za održive vidove prevoza i omoguće građanima da iskuse ulice bez automobila.