Delegacija Evropske unije u Crnoj Gori, u saradnju sa ambasadama Bugarske, Republike Češke, Danske, Estonije, Grčke, Hrvatske, Holandije, Kipra, Letonije, Mađarske, Njemačke, Rumunije, Slovačke, Slovenije, Švedske i Crnogorskom kinotekom, uz podršku EU info centra, organizuje Dane evropskog filma u Crnoj Gori. Šesnaest filmova, različitih žanrova, najnovije evropske produkcije biće prikazano u Podgorici od 5. do 13. jula u Sinepleksu, ulaz slobodan. Nakon Podgorice, u filmovima će imati priliku da uživa publika u još deset gradova: u Beranama, Bijelom Polju, Budvi, Kotoru, Mojkovcu, Nikšiću, Petnjici, Petrovcu, Pljevljima, Tivtu i Ulcinju.

Katalog festivala možete preuzeti ovdje.

Evropska unija je 2018. proglasila za Godinu kulturne baštine. Dane evropskog filma u Podgorici, 5. jula u 20h, otvoriće „Ljepota poroka“, Živka Nikolića, velikana crnogorske i evropske kinematografije. Dan pred otvaranje manifestacije, 4. jula u 11h, EU info centar, u saradnji sa Crnogorskom kinotekom, organizuje panel diskusiju o crnogorskoj kinematografiji sa akcentom na autorski opus Živka Nikolića. Kako je bilo raditi sa Živkom govoriće glumac Boro Sjepanović, kao i reditelji Branko Baletić i Andro Martinović.

Živko Nikolić je najpoznatiji crnogorski filmski režiser sa snažnim uticajem na jugoslovensku i evropsku kinematografiju. Njegove filmove slavili su i kritičari i publika, a osvojio nekoliko nagrada na evropskim festivalima.

Nikolić je bio kontroverzna i tragična figura, slavljena tokom života, ali i osporavana, uglavnom od strane političkog establišmenta, kojem se nije dopadala Nikolićeva umjetnička viziju crnogorskog društva i tradicije. Njegov beskompromisan sudar sa zaostalošću društva i precizna disekcija društvenih promjena izazvanih modernizacijom smatrani su nepatriotskim. Uprkos tome, publika je obožavala Nikolićeve filmove. Njegov jedinstveni narativni/vizuelni stil postao je prepoznatljiv, popularan, a citati iz njegovih filmova postali su široko korišćeni u svakodnevnom govoru. “Ljepota poroka” jedan je od najvažnijih filmova o seksualnom oslobođenju žena u istočnoevropskoj kinematografiji. U to vrijeme bio je najgledaniji jugoslovenski film u Izraelu.

Na Nikolićeve filmove i umjetnički senzibilitet snažno su uticale Crna Gora, njen narod i tradicija. Govorio je da bez Crne Gore i njenog naroda ne bi mogao da se kreativno orijentiše. Njegovi filmski junaci bili su obični ljudi. Rekao je: “Verujem da su ove tamne slike običnih ljudi bliže istini o čovječanstvu. Ako uopšte ima sjajnih ljudi … Veliki ljudi su fiktivni i izgledaju kao potreba mališana “.